2014. január 28., kedd

Áldás, csoda vagy mindkettő?



Polcz Alaine és Mészöly Miklós házasságkötésük évében, 1949-ben.

"Féltem egy ilyen szép férfival házasságot kötni. (Mert nem szerettem a szép embereket. Előítélet.) Féltem írófeleség lenni, mert úgy éreztem nem értek az irodalomhoz. Mindenestül féltem a házasságtól. Mikor már itt laktunk a Városmajor utcában, és ment el otthonról, mindig néztem utána az ablakból, és azt mondtam magamban: „Ott megy az életem fele, a nagyobbik fele.” Aztán meg kellett tanulnom ezt a nagyobbik felét az életemnek függetleníteni magamtól, és úgy szeretni. Másként nem lehetett élni. Jöttek a krízisek, de kihordtuk egymást, egymás személyiségét és munkáját. Ötvenkét évig voltam a társa, akkor is, amikor éppen nem engem tekintett társának. Ezért lehetett többek között, aki, és én, ami. Segítettük, vittük egymást.”

(Polcz Alaine: Mi ketten, 2003)


Ezt a gyönyörű idézetet az interneten találtam. Nagyon nagy hatással volt és van rám, azóta is. Egy asszony mérhetetlen szerelme, szeretete a férfi iránt, akit társául fogadott.

Mennyi mindent elmond ez a néhány sor kettejük kapcsolatáról. Az érzésről, ami összeköti őket. Mennyi öröm, boldogság, mennyi kín, küzdelem, kiállás, türelem, mennyi csók és ölelés és mennyi vágy.

Hiszem, hogy a szeretet erősebb a szerelemnél. Nem csupán egy érzés, annál sokkalta több. Mert mit is jelent szeretni?

A szeretet maga a csoda, hisz nem lehet megvásárolni, kikövetelni. Feltétel és ok nélkül szeretlek, önmagadért aki, és ami vagy. Elfogadom a lényed, erényeiddel és gyengeségeiddel együtt.

Ha öröm ér veled örülök, támogatlak utadon és hiszek benned. Bánatodban osztozom, ha megtévednél, türelemmel várom, hogy visszatalálj önmagadhoz. Betegségben ágyad mellett vagyok, míg fel nem gyógyulsz, ha bajban vagy biztos fogódzót jelentek számodra.


Boldog vagyok attól, hogy szerethetlek és te ettől szárnyakat kapsz. Nem kötlek magamhoz, hagyom, hogy járd a saját utad, repülj céljaid, vágyaid felé. Ha pedig zuhannál, kölcsön adom neked a fél szárnyamat, hogy felemeljelek, megóvjalak.

Törődöm veled, mert mi összetartozunk, megosztjuk egymással lelkünk titkait. Nincs hazugság, nincs tabu. Igazi társak vagyunk, szenvedélyes nagy szövetség a miénk.

Mi ez, ha nem áldás, életünk csodája.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése